Friday, May 11, 2007

ماما

ماما في مرة من الخناقات بتاعت المدونة قلتلها يا ماما انا هكتب عنك ، قالتلي طيب اكتب عني
مش عارف ابدأ منين
ماما شافت مني كتير
طول عمري متعب تاريخي الدراسي كان اسود ، خلصت الدراسة دخلت في مشاكل الشغل ، قعدت شوية واشتعلت ورحت قاعد تاني واشتغلت واشتغلتلهم في موضوع السياسه ده
وفي الاخر ختمتها و رحت داخل السجن
طول عمري تاعبهم معايا
دايما بقول لماما ان انا مدي لحياتهم طعم ، دايما شاغلهم ومن غيري الحياة هتكون ممله جدا

احساس جميل ومهم جدا ان يكون واحد على الاقل في الدنيا انت اهم حاجه في حياته
وماما هيه الانسان الوحيد اللي عاملي اشباع للرغبة ده

مش عارف اقولكم قد ايه بستمتع باتهام اخواتي وابويا شخصيا بانها بتعاملني احسن منهم

ولا لما ابويا يشوفها وهيه بتتحايل عليه عشان اكل وهو يقولها سيبيه هو ضيف
ولا لو شافها مثلا بتقطعلي حته الفرخه بتاعتي

عشان كده هيه كمان اهم انسان في حياتي
الانسان الوحيد اللي غيابه بيعملي ارتباك ومش بعرف اعيش من غيرها

هيه طيبة وحنينة قوي
وجودها دايما بيطمني


ساعات بحب ارخم عليها وانا بصحيها من النوم، وانا بحول التليفزيون وهيه بتتفرج
ولا لو حصل وزعلتها ومرضتش تصالحني ، افضل قاعد جنبها وافضل اغنيلها
وطبعا اللي عارف صوتي يعرف انها مش بتقاوم وبتصالحني عل طول

فعلا الامومة هيه العاطفة الوحيده الحقيقية في الدنيا ده هيه ، ولا صداقة ولا حب ولا اخوة ولا أي حاجه
هيه الامومة وبعدها الابوة

الحاجه الوحيدة في الدنيا اللي عندها قدرة تدي في اتجاه واحد
تدي بس من غير متاخد ، عطاء متواصل مش متوقف على الاخذ
حاجه غريبة ، مجرد ما الواحد يفكر في حاجه يلاقيها اتعملت
مش فاهم ازاي حد في عز ما انت مزعله يشوف انت عايز ايه ويعملهولك
عشان كده انا دايما من انصار المرأه وشايف دورها اهم من الراجل ميت مرة


انا بحب ماما قوي وانا طول الوقت بحاول ارضيها و الحمد لله هيه راضية عني
ما فيش غير موضوع واحد هو اللي بيوتر علاقتنا دايما ، هو موضوع السياسة ، وطبعا دلوقتي موضوع الجواز

انا بحبك يا ماما

29 comments:

R.R said...

ربنا يباركلك فيها
ويباركلها فيك
فعلا والله هو ده الحب اللى بجد الحب دون انتظار مقابل وفى اتجاه واحد

يلا سلملنا عليها
تحياتى لها ولك

Anonymous said...

من أسم الموضوع حبيت اشارك و اقول ربنا ما يحرم أم من أبنها و لا أبن من أمة

Anonymous said...

نائل
بجد عندك حق الام دى احلى حاجة فحياة الواحد من غيرها الانسان ملوش قيمة ولا وجوده له معنى
انا عارفة انت قد اية بتحب ممتك ربنا يخليكوا لبعض وكفياك دلع بقه عليها واسمع كلمها محدش فالدنيا حيحبك قدها
وياريت لوزعلتها بلاش تغنيلها علشان تضمن نصلحك بسرعه
حاول ترضيها على قد متقدر واعمل كل حاجة فالدنيا تحس انها ممكن تسعدها
By the way you are not the most important person in your mothers life only,you are in some others life too

The most important peron in your life" Surely after your mom"...

الوردة السوداء said...

عجبنى اوى اسم المدونة
عجبتنى الصورة
عجبنى الهاويس وفؤداه
وعجبنى كلامك ودخل قلبى

Anonymous said...

ربنا يخليها ليك ويخليك ليها
بوسى

Anonymous said...

مش معقول مشركشى فى فرحتك لاكن اللى يحب ما يزعل حبيبة صح و اللا غلط الشخص اللى بيحبك

فؤاده said...

r.r.

شكرا ربنا يخليكي
فعلا هو ده الحب الحقيقي
في اتجاه واحد

وسلامك هيوصل ان شاء الله

فؤاده said...

tamer

يا رب دايما كل الناس اللي بيحبو بعض يفضلو مع بعض

فؤاده said...

most important person in my life

انا والله بدلعها وبعملها كل حاجه وبسمع كلامها
وبعدين عشان اضمن انها تصالحني لازم اغنيلها
ولا ايه
على فكره انا كمان عندي ناس تانيه مهمين جدا في حياتي

فؤاده said...

الورده السوداء

انا مبسوك ان كل الحاجات ده عجبتك

ومبسوط اتر ان كلامي دخل قلبك
شكرا ليكي

فؤاده said...

بوسي

ربنا يخليكي ،شكرا قوي
ايوه كده عايز كل الناس تدعيلنا

فؤاده said...

الشخص اللي بيحبني

ايوه عندك حق طبعا
عشان كده انا مش بزعلها ابدا
وازا كان قصدك على الحبسه
اسالك نفس السؤال بجد والله مش برخم
هو انا اللي مسكت نفسي ؟؟

a7lam 3adya said...

اولا : ربنا يخليك مامتك
ثانيا البوست ده فكرنى بحاجة كنت دايما بتقلها لى

(( انا بحب اكون محور اهتمام الشخص .. وكمان بحب اكون اهم حاجة فى حياته ) بس ده مش دايما صح وخصوصا لو الحد اللى انت بتكلمه مش هو اهم حاجة فى حياتك ... فعمرها ما هتبقى موزونة يعنى

بس متهيالى فى حالة مامتك .. اكيد انتوا الاتنين اهم ناس فى حيات بعض
فالعلاقة موزونة اوى

ربنا يخلي مامتك ليك ولاخواتك دايما

Anonymous said...

لولا انى سمعت خبر كويس النهاردة كنت قلتلك انت ستين بايخ بس مش ح قولها الشخص اللى بيحبك

شهيدة said...

ازيك يا نائل؟


اولا البوست حلو أوي وأخيرا مامتك ظهرت على الواجهة
وعلى فكرة انت عندك تفكير استراتيجي يعني بتحاول تصالح مامتك وتكسب تأييدها على المدونة من خلال الكتابة عنها

أناطول عمري بقول عنك ذكي
ههههه


وطبعا انا عارفة ان علاقتك مع مامتك مميزة وقادرة أتخيل كل اللي قلتو عن رخامتك عليها فبعض الأحيان وأهم حاجة الغناء

يابختها يا عم
بتسمع صوتك الشجي الحنون
هههههه


يارب يخليكو لبعض يا نائل
بس طيعا ده ما بيعنيش انك ما تتجوزش وتقعد عند أمك على طول مش كدة؟ ويارب على طول تفضل راضية عليك

عشان بجد رضا الأهل هو باب رضا الله سبحانه وتعالى

انا طولت عليك مش كدة؟

يللا معلش استحملني


سلام

reri said...

أول مره أدخل عنك بس حقيقي البلوج فيها مواضيع حلوه .. أما البوست ده فحقيقي مش عارفه أقولك إيه غير ربنا يخليهالك ... الأم أهم إنسان في حياة أي إنسان ... فعلا العلاقه الوحيده في الكون اللي العطاء بيكون من ناحيه واحده في إتجاه واحد زي ما قلت

سلامي ليك ولمامتك

فؤاده said...

احلام عادية

اكيد اجمل حاجه ان الطرفين يكونو اهم حاجه في حياة بعض
بتكون العلاقه جميله وزي ما بتقولي بالزبط
بتكون موزونة

فؤاده said...

الشخص اللي بيحبني

طيب ما تفرحنا معاك

وبعدين والله مش برخم
انا بتكلم بجد

فؤاده said...

شهيده

انتي تكتبي وتطولي براحتك
البيت بيتك

وبعدين يا زينب تفكير ايه واستراتيجي ايه
انا غلباااااااااااان
وازاي قادره تتخيلي رخامتي على امي
قصدك ان انا برخم عليكي
وكمان مش عاجبك صوتي

ده ماما اللي بتعمل نفسها زعلانه عشان اغنيلها :-)

وان شاء الله لازم اتجوز قريب عشان الضغط الشعبي زاد عليا قوي

فؤاده said...

reri

اهلا بيكي وشكرا على كلامك
المهم بس متكونش الاخيره

وربنا يخلي كل الامهات لكل الناس يا رب

شهيدة said...

ايه يا نائل انت بتظن فيا ظن السوء لي
وبعدين انا قلت ان صوتك مش حلو
انا قلت ان صوتك حلو أوي


وبعدين انت طبعا بترخم عليا دي حقيقة لا يختلف عليها اثنان
ههههه

سلام

مصر هى أمى said...

نائل


اول حاجة تشيل الشعار المنيل بتاع الزمالك اللى انتى حاطه ده بلاش تفضح نفسك

طبعا اما تغنى لمامتك لازم تصالحك علشان تترحم من الكروان اللى بيصوت جنبها ده
ومكتبتش عن باباك ليه بقى ايه التفرقة العنصرية ديه مع ان الراجل محترم جدا ومظلوم معاك دا السؤال الرخم بتاعك هوا انا اللى مسكت نفسى فى الاعتصام

خلاه يسيب البيت بسبب السؤال ده

طبعا احساس الامومة ده حاجة جامدة جدا فعلا الام هيا الوحيدة اللى ممكن تسهر علشانك اكتر واحدة هتلاقيها حنينة عليك طول عمرها تستنى اليوم اللى انتى هتتجوز فيه بتفرح لفرحك

ربنا يخليهالك
ويخليلنا عزوماتها


هوا انتوا هتشيلوا الاكل يا نائل

فؤاده said...

شهيده

بما ان صوتي عجبك كده هبعتلك نسخة من اخر شريط سجلته
وبعدين فين بس الرخامه ده
انا اقدر ارخم عليكي
منا قلتلك
انا غلبااااااااااااان

فؤاده said...

مصر هيه امي

يابني علم الزمالك ده احسن حاجه حطيتها عندي

والله عندك حق ، ابويا مظلوم معايا جدا ولازم اكتب عنه
المهم يجاوب على السؤال الاول هو انا اللي مسكت نفسي

وبعدين احنا لسه مشيلناش الاكل
تعالى انت بس ازا كان ده ممكن يخرجك من الحاله اللي انت فيها ده

Ehab said...

جدع انت عملت حاجه صغيره تستخقها كل ام انك اعترفت بالجميل
انا بستغرب على ناس مبتحسش بنعمة الأم وشايف ان حقه الطبيعي انها تعمله كل حاجه هو عايزها
يارب يقدرنا كلنا اننا نرد جزء بسيط من جميل امهاتنا علينا
انا امي برده بتدلعني كده وابويا كان بيتغاظ قوي ويقول اني هاطلع ابن امي
مش عارف امال يعني هاطلع ابن الجيران
سلاااااااااااااااااااااااااااااام

فؤاده said...

الشنكوتي

رد الجميل حاجه مهمه جدا زي ما بتقول
لازم على قد مان نقدر عشان مهما عملنا مش نقدر نرده
هههههه
جامده مووت ابن الجيران ده

وربنا يخليلك مامتك

Unknown said...

بجد انسان محترم و هي ست جميله "علي فكرة انا أعرفها كويس" و انا عارفة قد ايه وضوع السياسة دا بقلقها ..اما الجواز بقي فربنا يعنكوا عليه لأنه موضوع غاية فالصعوبه ...و بيحتاج سياسة..
ربنا يوفقك يا نائل

فؤاده said...

yasmeen

يوه اكيد انتيعندك فكره قد ايه هيه مضايقه من موضوع السياسه

عشان كده بلاش موضوع الجواز ده محتاج سياسه عشان متزعلش

شبـــاك موارب said...

أنا بحبك يا ماما
فكرتني بأمي ( حبيبة قلبي)
ربنا يخليهالك
عموما موضوع السجن و السياسة مفهوش مشكلة
يا بني انت ليك الفخر ان انت تقول
انا معتقل سياسي
بخصوص الموضوع ده انا هبقي اكلمك بعدين
لأني ليا تجارب في المواضيع دي
في الاعتقال و السياسة
بالتوفيق و إلي الأمام دائما