Friday, November 09, 2007

الزمالك فوق الجميع

المشهد الاول




هيه الشوكة اللي الاخ ده ماسكها فيها تلات سنون ليه ؟؟



المشهد التاني




الف مبروك لكل جمهور الزمالك المخلص الوفي
الف مبروك للنجم الساحلي الشقيق


يا ريت كل فرقه ملهاش لازمه تقعد في بيتها عشان مش عايزين صداع


واالي مش قد اللعب باسم مصر يلعب على قدو


مش ناقصين فضايح


_____


الصورة التانية اهداء من صديق بورسعيدي مخلص

وانا اضفت ليها لمستي الشخصية

Friday, October 19, 2007

د. نبيل فاروق ، شكرا


مش عارف ابدا منين عشان اتكلم عن العالم السحري بتاع نبيل فاروق ، بتاع روايات مصرية للجيب

مين فينا مكتبته مفيهاش عدد من الاعداد صغيرة الحجم ذات الشكل المحبب للنفس ، اللي كانت دايما متهمة من الاباء انها بتاعت اطفال ، مش عارف ليه
مين فينا مشاركش ادهم في مغامرة من مغامراته في عالم المخابرات والمنظمات الاجرامية في سلسلة
رجل المستحيل

مين فينا محلش الغاز او مسافرش تلات اربع كواكب او ورجع القرن التاسع عشر او راح القرت التلاتين مع نور الدين محمود في ملف المستقبل


كوكتيل 2000


وارزاق



وحاجات تانية كتير
فاكر كويس اول دخولي للعالم ده ، فاكره كويس اول عدد ، العدد رقم خمسة في سلسلة رجل المستحيل (الجليد الدامي ) كنت في خمسه ابتدائي ،كمان فاكر كويس ان انا كنت في اسكندرية




ومن ساعتها لحد دلوقتي وانا مابطلتش قراية ، دخلت عالم روايات مصرية للجيب الساحر ولسه مخرجتش منه
بالعكس انا رجعت اشتري كل الاعداد تاني عشان احتفظ بيها ، وبقراها تاني بكل استمتاع
مش هنسى الراجل اللي كان جنب مدرستي الاعدادي بيبيع القصة ب 60 قرش ، او تديلو واحده وتاخد منه واحده تانية وتدفع 30 قرش
مش هنسى حصص الرسم لما كننا نتلم عشان نقرا مع بعض ونتخانق عشان فيه حد بيقرا بسرعه وواحد بيقرا بالراحه
د.نبيل فاروق في عدد من اعداد كوكتيل 2000 في اخر العدد كان بيقول انه نفسه يكون اثر في أي حد من الشباب تاثير ايجابي
لا يا دكتور انت اثرت في جيل كامل ، بجد من المحيط الى الخليج ، اتربينا على قصصك واتعلمنا قيم كتير ورواياتك اثرت فينا اكتر من ما تتخيل
عرفنا يعني أيه قوة وايجابية واجتهاد وتفوق وعزة وكرامه ووطنية واخلاق وتدين واخلاص ووفاء وانتماء ، وثقافة وعلم ومتعه ، ايوه كل ده وحاجات تانية كتير
عرفنا يعني ايه قراية ، يعني تمسك كتاب في ايدك
احب اقولك ان انت ما اخدتش حقك ادبيا
كفاية انت زي ما بتقول عملت شخصيات معروفة على مستوى العالم العربي كله
انا شفتك مرة واحده في حياتي في معرض الكتاب من فتره طويله
نفسي اقابلك تاني واقعد اتكلم معاك ، نفسي تشوف الموضوع ده وتعلق عليه

تحياتي لادهم صبري ونور الدين محمود ، مع اني بحب سلسلة ملف المستقبل اكتر من سلسله رجل المستحيل ، بس بحب ادهم اكتر من نور مش عارف ليه
انا انتمي لهذا العالم
عالم روايات مصرية للجيب
تحياتي د. نبيل فاروق
تحياتي روايات مصرية للجيب
تحياتي للمؤسسة العربية الحديثة

Tuesday, August 28, 2007

عيد ميلاد فؤاده


انهارده عيد ميلاد فؤاده
اكيد السنة الايام ده بقت تلات اربع شهور بس
مش ممكن تكون عدت سنة كامله
واحد بس افتكر عيد ميلادها وبعتلي هدية كمان
بعتلي الاغنية بتاعت الفيلم ،فيلم شئ من الخوف

الف شكر يا باشا ، تعيش وتفتكر

كتبت حاجات كتير وفي مواضيع مختلفة
مكنتش فاكر ان انا هكتب كل ده

كمان عن طريقها اتعرفت على مجموعة شقى عمري وعملنا حمله ضد تراست وبيتشو امريكان

ارخم حاجه حصلت هيه القلق اللي فؤاده عملته في البيت عندنا
وده خلاني ماكتبش حاجات كتير كنت عايز اكتب عنها
بس انا راضي عن فؤاده

ربنا يخليها ليه

شكرا لكل الناس اللي زارتني وعلقت عندي

وشكر خاص ل
زينب شهيدة
محمد مصر هيه امي
Important person in my life
الشخص اللي بيحبني

Friday, July 27, 2007

عمر & سلمى

حصريا على فؤاده
مش بجميع دور العرض












طبعا سلمى بنت ايمن اخويا الكبير انتو عارفينها وشوفتوها قبل كده في اناوسلمى ، وعمر ابن نهى اختي الصغيرة

Sunday, May 20, 2007

الرمز بيشجع الزمالك


تحديث

--------------------------------------------------------

امبارح لما نزلت العلم كنت عامل حسابي اكتب الموضوع انهارده ، بس بصراحه نفسي اتسدت ، مكنتش فاكر ان الماتش يطلع من طرف واحد بالطريقه ده
نفسي اعرف ليه الفرق الصغيره اللي زي الاهلي والترسانة والمقاولين بتيجي قصاد الزمالك وتدافع ويموتو نفسهم قدام الجون بتاعهم بالطريقه ده وكل هدفهم يطلعو باقل نتيجه
مع ان ده فرصة الفرق الصغيره اللي زي ده يطلعو في التلفزيون ويلعبو قصاد جمهور كبير
حتى الكورة في مصر مش هتتقدم طول مالفكر ده موجود
فرقه مغلوبة وبتضيع وقت والجمهور طالع فرحان جدا ان الماتش طلع اتنين بس
المفروض يلمو الفرق المغمورة ده ويخلوها تلاعب بعض بعيد عن الزمالك ، مش أي حد معدي يلاعب الاسياد عادي كده


انا زعلان ،اتنين بس ، هارد لاك يا زمالك ، مبروك الاهلي

Friday, May 11, 2007

ماما

ماما في مرة من الخناقات بتاعت المدونة قلتلها يا ماما انا هكتب عنك ، قالتلي طيب اكتب عني
مش عارف ابدأ منين
ماما شافت مني كتير
طول عمري متعب تاريخي الدراسي كان اسود ، خلصت الدراسة دخلت في مشاكل الشغل ، قعدت شوية واشتعلت ورحت قاعد تاني واشتغلت واشتغلتلهم في موضوع السياسه ده
وفي الاخر ختمتها و رحت داخل السجن
طول عمري تاعبهم معايا
دايما بقول لماما ان انا مدي لحياتهم طعم ، دايما شاغلهم ومن غيري الحياة هتكون ممله جدا

احساس جميل ومهم جدا ان يكون واحد على الاقل في الدنيا انت اهم حاجه في حياته
وماما هيه الانسان الوحيد اللي عاملي اشباع للرغبة ده

مش عارف اقولكم قد ايه بستمتع باتهام اخواتي وابويا شخصيا بانها بتعاملني احسن منهم

ولا لما ابويا يشوفها وهيه بتتحايل عليه عشان اكل وهو يقولها سيبيه هو ضيف
ولا لو شافها مثلا بتقطعلي حته الفرخه بتاعتي

عشان كده هيه كمان اهم انسان في حياتي
الانسان الوحيد اللي غيابه بيعملي ارتباك ومش بعرف اعيش من غيرها

هيه طيبة وحنينة قوي
وجودها دايما بيطمني


ساعات بحب ارخم عليها وانا بصحيها من النوم، وانا بحول التليفزيون وهيه بتتفرج
ولا لو حصل وزعلتها ومرضتش تصالحني ، افضل قاعد جنبها وافضل اغنيلها
وطبعا اللي عارف صوتي يعرف انها مش بتقاوم وبتصالحني عل طول

فعلا الامومة هيه العاطفة الوحيده الحقيقية في الدنيا ده هيه ، ولا صداقة ولا حب ولا اخوة ولا أي حاجه
هيه الامومة وبعدها الابوة

الحاجه الوحيدة في الدنيا اللي عندها قدرة تدي في اتجاه واحد
تدي بس من غير متاخد ، عطاء متواصل مش متوقف على الاخذ
حاجه غريبة ، مجرد ما الواحد يفكر في حاجه يلاقيها اتعملت
مش فاهم ازاي حد في عز ما انت مزعله يشوف انت عايز ايه ويعملهولك
عشان كده انا دايما من انصار المرأه وشايف دورها اهم من الراجل ميت مرة


انا بحب ماما قوي وانا طول الوقت بحاول ارضيها و الحمد لله هيه راضية عني
ما فيش غير موضوع واحد هو اللي بيوتر علاقتنا دايما ، هو موضوع السياسة ، وطبعا دلوقتي موضوع الجواز

انا بحبك يا ماما

Saturday, February 10, 2007

فؤاده ده بنتي



نفس اللي حصل في (اللي عملت حسابه ) بس بصورة وضغط وزعل اكبر ، الخبر وصلهم من اكتر من مصدر

وللمرة التانية لقيت نفسي مش عارف اعمل ايه

اخويا الصغير قالي انت عارف كل مشكلتك ايه : مشكلتك انك نفسك تكون مشهور
يا خوفي يكون عنده حق

المهم لما قالولي لازم تلغيها من على النت خالص رديت عليهم رد زي ساعات كتير مش عارف جبته منين
قلتلهم فؤاده ده بنتي ، مقدرش ألغيها

فعلا أنا بحب المدونة ده ، بحب فؤاده ، فعلا مديه لحياتي طعم ، ومقدرش أعيش من غيرها

حتى لو مش احلي البنات
ومش مهمة عند أي حد
ومزعله الناس مني
وممكن في يوم من الايام اتأذي بسببها

بس فؤاده ده بنتي